Sprawności matematyczne
Rozwijanie matematycznych zainteresowań uczniów przy
pomocy LISTY ZDOBYWANYCH SPRAWNOŚCI
zostało zainspirowane artykułem p. Małgorzaty Mikołajczak pt. „Lista
umiejętności – inne spojrzenie na program nauczania matematyki”, który ukazał
się w czasopiśmie pt. „Matematyka” nr 3 rok 1992. Autorka artykułu proponuje
zastąpienie dotychczasowego programu nauczania Listą Umiejętności, która
ma przypominać wymagania sprawności harcerskich. Lista Umiejętności, zaproponowana
przez autorkę, pokrywa się z ówczesnym programem nauczania, ale nadal większość
umiejętności matematycznych, które uczeń powinien opanować pozostaje taka sama.
Zmianie uległo jedynie ich rozmieszczenie na poszczególnych etapach nauczania.
Artykuł ten wzbudził moje zainteresowanie i postanowiłam
stworzyć właśnie taką listę, która zachęci moich uczniów do rozwijania
umiejętności matematycznych, a już zainteresowanych zaciekawi odmienną formą.
Postanowiłam popracować w ten sposób z uczniami na kole
matematycznym. Rzeczywiście forma zadań spodobała się uczniom od razu. Przygotowałam na komputerze „znaczki” sprawności, które następnie wręczałam uczniom, jeśli zaliczyli daną sprawność.
Sprawiało to im ogromną satysfakcję. Dodatkowo wszystkie osiągnięcia notowałam
w dzienniku koła, by na koniec roku wręczyć uczniom dyplomy
potwierdzające zdobycie poszczególnych sprawności.
Jak wiemy z doświadczenia, niektórzy uczniowie bardzo chętnie rozwiązują dodatkowe
zadania w domu. Często na lekcjach matematyki proszą o takie właśnie zadania.
Uznałam, że przecież mogłabym im zadawać dodatkowo Sprawności. Było to ciekawe urozmaicenie uczenia się
matematyki, a uczniom przyniosło wiele satysfakcji. Uczniowie „żyli”
matematyką, pokonywali trudności i przy tej okazji zdobywali wiele nowych
umiejętności.
Lista umiejętności może stać się narzędziem poszukiwania, premiowania
i rozwijania talentów, także, a może szczególnie, w obecnej sytuacji.
Dzisiaj zaprezentuję pierwszą ze sprawności SOBIERADEK. Kolejne opublikuję wkrótce.
Komentarze
Prześlij komentarz