Dzielenie pisemne
Dzielenie pisemne spędza sen z powiek nauczycielom, dzieci wprowadza w przerażenie, a rodziców
przyprawia o ból głowy. Próbowałam różnych sposobów, najciekawsze opisuję poniżej.
DZIELĘ - MNOŻĘ - ODEJMUJĘ - CYFRĘ SPISUJĘ
Rymowanka, która ułatwia zapamiętanie algorytmu dzielenia.
Na plus: mnemotechnika pozwala opanować schemat kolejnych kroków w dzieleniu.Na minus: jak tu liczyć i jeszcze mówić wierszem?
Zatem znalazłam sposób na ominięcie trudności i działania uczniowie zapisywali na palcach. Oczywiście, aby przekonać czwartoklasistę, do zapisania sobie działań na placach, najpierw sama musiałam to zrobić. Następnie kciukiem przeskakiwali na kolejne palce wskazując działanie które w tym własnie momencie wykonywali.
KOLOROWE RURKI
Szukając różnych sposobów dzielenia wymyśliłam kolorowe tabelki, które porządkowały zapis. Cyfra spisywana jest w pasku odpowiedniego koloru.
Na plus: ułatwiony sposób spisywania cyfr, uczniowie uczą się dokładności w zapisywaniu algorytmu.
Na minus: działania na kartkach rozdanych przez nauczyciela, a w zeszycie potrzeba rysowania kolorowych pasków. Wiadomo, że w klasie 4 może to zając sporo czasu.
SŁUPEK bez SŁUPKA
NOWA ZELANDIA, w internecie nazywany też PO IRLANDZKU
Dziewczynka, która była u nas w szkole, własnie z Nowej Zelandii, pokazała mi tę metodę i przez kilka lat uczyłam tą metodą jako alternatywną. Metoda ta opisana jest bardzo szczegółowo na stronie: https://matmajakiejnieznasz.blogspot.com
Można też obejrzeć film prezentujący ten sposób dzielenia: PO IRLANDZKU
Na plus: uczniowie bez trudności matematycznych liczą znacznie sprawniej.
Na minus: uczniowie z trudnościami albo słabym rachunkiem pamięciowym nie stosują, bowiem nie dają rady liczyć w głowie. A zwłaszcza w tych przypadkach chcemy poprawić sprawność rachunkową.
Ostatnia ewaluacja pojawiła się po XXIX Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, gdzie www.facebook.com/szkolnamatematyka/ na warsztacie pokazał dzielenie w okienkach, niby to samo, a jednak inaczej. Dołożyłam zapisywanie wyniku mnożenia i reszty z odejmowania. Niektórzy uczniowie zapisują odejmowanie pod dzielną, a niektórzy nie zapisują, tzn. liczą jak w sposobie "po Irlandzku". Najlepsi natomiast nie zapisują w ogóle reszty z dzielenia. Natomiast uczniom, którzy mają trudności, pozwalam liczyć z tabliczką mnożenia.
Ważne! proszę, aby zapisywali liczbę, którą dzielą i resztę z dzielenia różnymi kolorami. Ułatwia, to wyodrębnienie dzielnej.
DZIELENIE Z RESZTĄ
DZIELENIE PRZEZ LICZBY WIELOCYFROWE
Komentarze
Prześlij komentarz