Liga zadaniowa!





W jednym z archiwalnych numerów "Matematyki w szkole", znalazłam przykład na ćwiczenie podstawowych umiejętności rachunkowych, wprowadzając element rywalizacji sportowej. Zasady zaczerpnęłam z ligowych rozgrywek sportowych. Zaplanowałam, że każdy uczeń rozegra jedną partię z każdym innym z klasy. Tutaj natrafiłam na przeszkodę, ponieważ nieobecności uczniów utrudniły zrealizowanie tego założenia. 
Nie znam dokładnego źródła, ani autora pomysłu, który stał się inspiracją  opracowanych przez mnie materiałów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, uczniowie rywalizując ze sobą, uczyli się razem, mieli bardzo dużą motywację, aby doskonalić swoje umiejętności. Efekty przerosły moje oczekiwania, a trud włożony w przygotowanie kart opłacił się.
Liga zadaniowa, która przeprowadziłam w klasie 4 i 6 miała następujące założenia:

  1. Rozgrywki odbywały się jesienią.
  2. Liga trwała  ok. 1,5 miesiąca.
  3. W rozgrywkach brali  udział wszyscy uczniowie. Wszyscy uczniowie musieli rozegrać spotkania między sobą.
  4. Każda para otrzymywała 10 kart, które dzieliła miedzy siebie po równo, czyli po 5.
  5. Uczniowie używając kart rozgrywali  mecze w parach. 
  6. Na zmianę odpowiadali  na pytania, a następnie sprawdzali na odwrocie karty poprawność rozwiązania.
  7. Wynik rozgrywki zapisywali  w protokołach – poprawna odpowiedź 1 punkt, niepoprawna 0 punktów.
  8. Osoba, która udzieliła najwięcej poprawnych odpowiedzi wygrywała.
  9. Punktacja: 3 punkty za zwycięstwo, 1 punkt za remis,  2 punkty za remis maksymalny, w którym obaj zawodnicy udzielali wszystkich odpowiedzi prawidłowo.
  10. Kalendarz spotkań ustalał nauczyciel.
  11. Rozgrywki podzielone zostały na etapy.
  12. Po każdym etapie podsumowywałam wyniki. Najlepsze 3 wyniki nagradzane są „+” z matematyki. Za zwycięstwo w lidze uczeń otrzymuje ocenę celującą, za 2 i 3 miejsce bardzo dobrą. 
  13. Po zasięgnięciu opinii uczniów nauczyciel mógł dokonać zmian w regulaminie rozgrywek.


 I ETAP   Mnożenie w pamięci.
II ETAP  Dzielenie w pamięci.
III ETAP Łączność dodawania,
IV ETAP  Łączność mnożenia.
V ETAP   Rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania,
VI ETAP  Rozdzielność dzielenia względem dodawania i odejmowania.

       

I ETAP     Mnożenie ułamków zwykłych.
II ETAP   Mnożenie ułamków zwykłych, obliczanie ułamka z liczby.
III ETAP Dzielenie ułamków zwykłych.
IV ETAP  Liczby odwrotne.
V ETAP   Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.

  1. Wydrukuj  dwustronnie karty. 
  2. Jeśli drukujesz kilka kompletów, to najlepiej na różnych kolorach kartek, ułatwia to bardzo sortowanie kart w przypadku ich pomieszania.
  3. Każdy komplet włóż do koperty i opisz kopertę. 
  4. Karty z jednego etapu najlepiej włożyć do jednej większej koperty. 
  5. Wydrukuj  i potnij karty "protokoły", chociaż uczniowie mogą też wyniki zapisywać na małych karteczkach. 
  6. Przygotuj dużą kartę do zapisywania wyników. Proponuję, aby przygotowali taką kartę uczniowie, wówczas będą czuli się współodpowiedzialni za przebieg ligi.


WARTO!
  • Karty są bardzo praktyczne na niespodziewane zastępstwa, wprowadzają zdrową rywalizację, element zabawy, co uatrakcyjnia lekcje.
  • Karty można wykorzystać także na kole matematycznym.

Komentarze

Popularne posty