Liga zadaniowa!
Nie znam dokładnego źródła, ani autora pomysłu, który stał się inspiracją opracowanych przez mnie materiałów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, uczniowie rywalizując ze sobą, uczyli się razem, mieli bardzo dużą motywację, aby doskonalić swoje umiejętności. Efekty przerosły moje oczekiwania, a trud włożony w przygotowanie kart opłacił się.
Liga zadaniowa, która przeprowadziłam w klasie 4 i 6 miała następujące założenia:
- Rozgrywki odbywały się jesienią.
- Liga trwała ok. 1,5 miesiąca.
- W rozgrywkach brali udział wszyscy uczniowie. Wszyscy uczniowie musieli rozegrać spotkania między sobą.
- Każda para otrzymywała 10 kart, które dzieliła miedzy siebie po równo, czyli po 5.
- Uczniowie używając kart rozgrywali mecze w parach.
- Na zmianę odpowiadali na pytania, a następnie sprawdzali na odwrocie karty poprawność rozwiązania.
- Wynik rozgrywki zapisywali w protokołach – poprawna odpowiedź 1 punkt, niepoprawna 0 punktów.
- Osoba, która udzieliła najwięcej poprawnych odpowiedzi wygrywała.
- Punktacja: 3 punkty za zwycięstwo, 1 punkt za remis, 2 punkty za remis maksymalny, w którym obaj zawodnicy udzielali wszystkich odpowiedzi prawidłowo.
- Kalendarz spotkań ustalał nauczyciel.
- Rozgrywki podzielone zostały na etapy.
- Po każdym etapie podsumowywałam wyniki. Najlepsze 3 wyniki nagradzane są „+” z matematyki. Za zwycięstwo w lidze uczeń otrzymuje ocenę celującą, za 2 i 3 miejsce bardzo dobrą.
- Po zasięgnięciu opinii uczniów nauczyciel mógł dokonać zmian w regulaminie rozgrywek.
II ETAP Dzielenie
w pamięci.
III ETAP Łączność
dodawania,
IV ETAP Łączność
mnożenia.
V ETAP Rozdzielność
mnożenia względem dodawania i odejmowania,
VI ETAP Rozdzielność
dzielenia względem dodawania i odejmowania.
I ETAP Mnożenie ułamków zwykłych.
II ETAP Mnożenie ułamków zwykłych, obliczanie ułamka z liczby.
III ETAP Dzielenie ułamków zwykłych.
IV ETAP Liczby odwrotne.
V ETAP Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
- Wydrukuj dwustronnie karty.
- Jeśli drukujesz kilka kompletów, to najlepiej na różnych kolorach kartek, ułatwia to bardzo sortowanie kart w przypadku ich pomieszania.
- Każdy komplet włóż do koperty i opisz kopertę.
- Karty z jednego etapu najlepiej włożyć do jednej większej koperty.
- Wydrukuj i potnij karty "protokoły", chociaż uczniowie mogą też wyniki zapisywać na małych karteczkach.
- Przygotuj dużą kartę do zapisywania wyników. Proponuję, aby przygotowali taką kartę uczniowie, wówczas będą czuli się współodpowiedzialni za przebieg ligi.
WARTO!
- Karty są bardzo praktyczne na niespodziewane zastępstwa, wprowadzają zdrową rywalizację, element zabawy, co uatrakcyjnia lekcje.
- Karty można wykorzystać także na kole matematycznym.
Komentarze
Prześlij komentarz